[ad_1]

Dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vorige week concludeerde dat verzekeraars in mededingingsrechtelijke zin geen dominante machtspositie hebben in de autoherstelbranche, daar kan Irene Sommeling wel inkomen. “De brancheorganisaties hadden de misstanden in de herstelbranche vanuit het consumentenrecht moeten aanvliegen. Dan hadden ze kans van slagen gehad.”

Misleiding

In ieder geval zou het plaatje voor verzekeraars dan veel minder rooskleurig zijn, betoogt de initiatiefnemer van schadeverhaalplatform Jijbepaalt.nl. Consumenten worden volgens haar op grote schaal misleid. Ze weten niet wat ze kopen als ze een polis afsluiten. Sterker, als ze het zouden weten, dan kozen ze in veel gevallen een andere autoverzekering, aldus Sommeling.

Sommeling doelt op de schadelastgaranties die verzekeraars afspreken met herstelketens en individuele herstelbedrijven en de kortingen die ze bedingen op het uurtarief en de inkoopprijzen. Schadeherstellers kunnen volgens haar niet om de onderhandelmacht van verzekeraars heen. Zouden ze niet akkoord gaan, dan krijgen ze helemaal geen opdrachten.

Hersteller bezuinigt

“De consument gaat ervan uit dat als hij een verzekering afsluit zijn auto goed gerepareerd wordt. Maar als een schadehersteller zo’n 40 procent minder betaald krijgt, dan moet hij ergens op bezuinigen”, aldus Sommeling. Met andere woorden: de consument krijgt zijn auto vaak niet terug in de staat die hij mag verwachten. Sommeling zegt meerdere dossiers in handen te hebben waarbij voertuigen aantoonbaar niet goed zijn hersteld als gevolg van door verzekeraars afgedwongen kortingen.

Lees ook

Lees ook

Onveilig herstel

De ombudsvrouw vraagt zich af of deze praktijken zijn toegestaan. In ieder geval vindt ze het niet in het belang van de consument. “Die sluit een contract met de verzekeraar. Er staat nergens dat die verzekeraar inkoper mag zijn en kortingen mag bedingen. Als een verzekeraar bepaalt waar moet worden hersteld, gebeurt dat goedkoper dan dat hoort. Dat kan leiden tot waardevermindering en zelfs onveilig herstel. De consument heeft hier geen weet van en heeft zijn verzekeraar er zeker geen opdracht toe gegeven.”

Woekerpolis

Sommeling maakt zich al langer hard voor wat ze zelf de woekerpolisaffaire onder autoverzekeringen noemt. Een jaar geleden kondigde ze aan dossiers met klachten tegen verzekeraars openbaar te maken. Het doorspitten van alle polisvoorwaarden kostte meer tijd dan voorzien, maar verzekeraars kunnen binnenkort een brief met haar bevindingen verwachten. Reageren ze niet, dan plaatst ze dossiers met bewijsstukken op Jijbepaalt.nl.

[ad_2]

- Advertentie -