[ad_1]
Verzekeraars moeten digitale transformatie omarmen om concurrentieel
te blijven. Onderzoek wijst uit dat de grote meerderheid dat beseft en actie
wil ondernemen. In de praktijk blijft die actie al te vaak uit.
De digitale ambities van de verzekeringssector lopen vooruit
op de realiteit. Dat blijkt uit het jaarlijkse World InsurTech-rapport,
uitgevoerd door consultingspecialist Capgemini en Efma, een nonprofit koepelorganisatie
voor de verzekeringssector. Het rapport peilt naar de technologische plannen en
realiteit bij spelers uit de verzekeringswereld en de insurtech-sector in meer
dan 20 markten, waaronder ook België.
Legacy
Uit het rapport blijkt dat 79 procent van de verzekeraars denkt
dat verregaande data-analyse en management essentieel is. Dat cijfer staat in
schril contrast met de werkelijkheid. Slechts 37 procent van de ondervraagde
organisaties in ons land heeft ook een digitaal transformatieplan om modern
datamanagement de implementeren. Verzekeraars beseffen met andere woorden dat
ze op een berg waardevolle data zitten, maar slagen er nog onvoldoende in die
op een nuttige manier in te zetten.
Hetzelfde zien we bij de evolutie naar een nieuw ecosysteem
waar partners centraal staan. De verzekeringssector stevent af op een dergelijk
model, wat opnieuw beseft wordt door de meeste ondervraagden. 68 procent
bestempelt partners als kritiek voor hun businessmodel, maar slechts 32 procent
werkt vandaag ook echt samen met partners om nieuwe en moderne diensten naar de
eindgebruiker te brengen. Technologische moeilijkheden spelen hier een rol. “Verzekeraars
kampen met een verouderde back-end met legacy-hardware”, weet Jan Verlinden, expert
verzekeringstechnologie bij Capgemini. “Die technologische bagage maakt het
moeilijk voor hen om in een open ecosysteem te stappen.”
Verschil in visie
Dat is een probleem, aangezien een open ecosysteem
essentieel is voor de toekomst. De sector evolueert naar een marktlandschap
waarbij klassieke verzekeraars en InsurTech-bedrijven elkaar aanvullen. De
focus binnen de sector verschuift immers van het klassieke verzekeringsproduct
naar een totale ervaring voor de klant. Alle ondervraagde InsurTech-bedrijven
in België denken dat zo’n ecosysteem essentieel is. Bij de verzekeraars zelf is
er minder overtuiging. 37,5 procent is terughoudend.
Vooral jongere klanten hunkeren nochtans naar een moderne
digitale aanpak en daarin loopt de verzekeringssector nog flink achterop. Millennials
en Generatie Y willen zowel online als via applicaties toegang krijgen tot
verzekeringsproducten op maat, die relevant zijn voor hen. Denk aan een
reisverzekering voor een specifieke trip, of een verzekering van een nieuw stuk
elektronica. Verlinden nuanceert wel. “In België zien we dat ook de fysieke
kantoren erg belangrijk blijven.”
Inventieve verzekeraars
De beweging naar een modern ecosysteem is essentieel voor
bedrijven die klanten willen strikken in een moderne digitale markt. Het
rapport bestempelt organisaties die hierop inzetten als ‘inventieve verzekeraars’.
Die innovatieve partijen staan concurrentieel het best geplaatst om het hoofd
te bieden aan de uitdagingen van morgen. Digitale maturiteit en agiliteit
kenmerken deze verzekeraars.
Het onderzoek, dat intussen voor
de tweede keer werd uitgevoerd, illustreert dat verzekeraars beseffen dat er
werk aan de winkel is. Vorig
jaar bleek nog dat zeker jongere klanten hoogst ontevreden zijn over de
staat van de dienstverlening van hun verzekeraar, vooral in termen van
technologie. Klassieke organisaties beseffen dat er werk aan de winkel is, maar
de transformatie lijkt traag te gaan.
Toch moeten we ook niet te negatief
zijn vindt Verlinden: “België loopt weliswaar achter op verschillende Europese
landen, maar in vergelijking met bijvoorbeeld de VS doen we het wel erg goed.”
[ad_2]