[ad_1]

De hele dag al was ze bezig om in contact te komen met Neckermann, waar ze de reis hebben geboekt. ,,Maar je hoort helemaal niets. Ze sturen niet even een mailtje en als je ze probeert te bereiken, krijg je de voicemail.”

Dinsdag heeft ze, via de Stichting Garantiefonds Reizigersgelden (SGR), eindelijk wat duidelijkheid gekregen. ‘Gaat u nog op vakantie? Uw reis gaat niet door’, valt te lezen op de website van de organisatie.

- Advertentie -

Lees ook: Hoop voor duizenden Nederlandse reizigers Thomas Cook: mogelijk toch vertrek morgen en overmorgen

‘U ontvangt binnenkort instructies voor het afwikkelen van uw claim’, vervolgt SGR. ‘U kunt ook naar een bij SGR aangesloten reisbureau gaan en daar een andere reis uitzoeken onder verrekening van uw aanspraak op SGR. Uw reisbureau zal u verder helpen.’

Het is duidelijker dan eerst, maar toch heeft Twerda argwaan. Haar vriend Jacob hangt inmiddels in de wacht bij het SGR. ,,Ik moet het gewoon honderd procent zeker weten.”

Transavia weet ondertussen nog niets van de annulering. ,,Daar word je toch moedeloos van?”, verzucht Twerda.

‘Daar word ik juist onrustig van, die stilte’

Onrustig hield ze ondertussen de nieuwssites in de gaten. ,,Alles komt nu via de media, maar ook daar hoor je telkens iets anders. Ze zeggen dat ook mensen die hun vakantie al hebben geboekt niet hoeven te vrezen, maar ondertussen blijft het helemaal stil”, zegt Twerda. ,,Daar word ik juist onrustig van, die stilte. Ik zit telkens in mijn mailbox te kijken. Met een mailtje als ‘We zijn ermee bezig en verwachten dan en dan uitsluitsel te hebben’, zou ik al blij zijn.”

Lees ook: Thomas Cook staat honderden klanten te woord

Maandagochtend was het via de website van Neckermann nog gewoon mogelijk om een reis te boeken. Inmiddels komt de klant terecht op een beginscherm met een reactie van Thomas Cook op het faillissement. ,,Daar staat een nummer bij, maar als je dat probeert te bellen, krijg je niemand aan de lijn”, verzucht Twerda.

Via Facebook laat een reiziger wel weten contact te hebben gehad met Neckermann. Er zouden onderhandelingen plaatsvinden over een eventuele doorstart. Reizigers worden op de hoogte gesteld op volgorde van boekingsdatum, telefonisch of via email.

Gran Canaria: vaste prik

Al jaren gaat ze twee keer per jaar naar hetzelfde hotel op Gran Canaria. ,,Het zit daar helemaal vol met mensen die via Neckermann en Thomas Cook hebben geboekt. Daar gaan ze nog wel problemen mee krijgen, denk ik”, meent Twerda.

Bellen naar het Garantiefonds had ook weinig effect, want: ,,zolang je reis nog niet officieel geannuleerd is, keren ze niets uit.” Een telefoontje aan Transavia, de vliegmaatschappij voor de reis, levert ook niets op. ,,Ze konden ons vertellen dat onze geboekte stoelen gewoon nog ‘van ons’ waren, dus die waren nog niet geannuleerd.”

Lees ook: Doek valt voor Thomas Cook en Neckermann, Nederlanders op reis hoeven niet te vrezen

Vooralsnog zit het stel in grote onzekerheid. ,,Om het geld gaat het natuurlijk niet: als de reis geannuleerd wordt, dan krijgen we dat terug”, stelt Twerda. ,,Maar hoe zit het met mijn reisverzekering, de stalling van de auto op het vliegveld die geregeld is, de stoelen in het vliegtuig en het vervoer vanaf de luchthaven? We weten het allemaal niet.”

Nu is het dus, waarschijnlijk, zaak om een andere reis te boeken en de boel af te handelen met het Garantiefonds. De reis naar hun vertrouwde hotel op Gran Canaria zal niet doorgaan.



[ad_2]

- Advertentie -