[ad_1]

De wereld gaat gebukt onder de uitbraak van het coronavirus. Grootschalige evenementen worden verplaatst of geannuleerd, zoals het International Hotel Investment Forum in Berlijn. De hotellerie tast ondertussen in het duister. Gerespecteerde virologen spreken elkaar tegen. Wat mag wel, wat mag niet? Wordt het een serieuze epidemie of is het ‘gewoon’ een heftige griep? Maar vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik mijn onderneming ertegen bewaak? En wie betaalt de rekening?

Tegenstrijdige berichten daarover. Op deze website viel het volgende te lezen: We weten inmiddels dat vakantiegasten/reizigers zelf voor de kosten moeten opdraaien in geval van quarantaine. “De extra nachten, maaltijden en terugvlucht(en) worden in de meeste gevallen niet vergoed door de verzekering”, zo meldt Frank Oostdam, voorzitter van bestuur van de ANVR, tegenover BN DeStem. De reisverzekering van de ANWB vergoedt wel een deel van de gemaakte kosten, met een plafond, maar Allianz Global Assistence vergoedt bijvoorbeeld niets, aangezien het een wereldwijd virus betreft. Kosten worden door deze verzekeraar alleen vergoed in geval van ziekte.

Hotels en cruiseschepen over de hele wereld kregen een ‘total lockdown’ en dagenlang mocht niemand het hotel of schip verlaten. Dat is in Nederland op het moment van schrijven gelukkig nog niet het geval. Het zou een ramp voor het betreffende hotel zijn. De financiële schade van een aantal dagen/weken van een ‘total lockdown’ valt te overzien. Maar wie boekt nog ‘dat ene coronahotel’?

Mijn gedachte gaan terug naar de uitbraak van het SARS-virus in 2003. De internationale hotellerie hing als een bokser tegen de touwen nog na te hijgen na de aanslagen op het World Trade Center in New York op 11 september 2001. De uitbraak van het SARS-virus zou de genadeklap zijn. Het kwam niet. De uitbraak van de Mexicaanse griep in 2009, middenin de crisis, was een katalysator voor die crisis. Het herstel duurde lang, maar kwam wel en de hotellerie bloeide weer op.

De vraag is wat we er van kunnen leren. Ik heb niet het idee dat we als branche na de verschillende crises die we de afgelopen twintig jaar hebben meegemaakt, de lessen ‘embedden’ in de bedrijfsvoering, als dat niet wettelijk verplicht is. Gaat het weer goed? Dan vergeet men snel en gaat men over tot de orde van de dag. Een pandemie lijkt al snel uit het collectief geheugen te zijn verdwenen. Hoe kijken we over een paar jaar terug op deze crisis en welke lessen kunnen we eruit trekken?

David Bakker is redacteur van uw vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! [email protected]



[ad_2]

- Advertentie -