De auto-eigenaren die 22 oktober 2019 op de Voorschoterweg een kop-staart aanrijding kregen, hebben hun schade ongetwijfeld bij de verzekering gemeld. Daar is de verzekering immers voor. Bij een brand verwittigt men de inboedelverzekering en/of opstalverzekering, bij ziekte de zorgverzekering en bij een auto-ongeluk de autoverzekering. Helaas wordt de verzekeraar ook vaak opgelicht. Niet alleen de verzekeringsmaatschappijen, maar ook de eerlijke premiebetalers zijn daar de dupe van.

Aantal valse meldingen stijgt

In 2018 werden er een stuk meer verzekerden op een frauduleuze melding betrapt dan het jaar daarvoor. Het CBV (Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit) zette alle cijfers van verschillende verzekeraars op een rijtje en het resultaat daarvan deed het een en ander uit de doeken. In 2018 werden er door verzekeringsmaatschappijen maar liefst 5742 potentiële frauduleuze claims gemeld. Ten opzichte van 2017 is dat een stijging van 9 procent.

Stormschade en huisdierenverzekeringen populair onder fraudeurs

Vooral de stijging van mogelijk valse claims met betrekking tot stormschade zijn opvallend. Waar er in 2017 slechts 34 valse claims door de mand vielen, waren dit er in 2018 maar liefst 80. Dankzij het grondige speurwerk van verzekeraars werd er niet minder dan 314.000 euro bespaard op de uitkering van ongefundeerde claims. Ook de huisdierenverzekeringen zijn populair onder de fraudeurs. In de meeste gevallen gaat het hier om huisdiereigenaren die, wanneer zij een verzekering afsluiten, opzettelijk de gezondheid van hun huisdier rooskleuriger voordoen en kwalen verzwijgen.

Al de vijfde keer

De stijging van het aantal valse claims in 2018 ten opzichte van 2017 komt niet geheel uit de lucht vallen. Zo wordt er al sinds 2014 een stijging waargenomen door het CBV. Hoewel het mogelijk is dat consumenten vaker een valse claim

indienen, is het aannemelijker dat de stijging voornamelijk een gevolg is van betere opsporing van valse claims. Het wordt dan ook niet uitgesloten dat, nu de pakkans bij verzekeringsfraude stijgt, dit uiteindelijk leidt tot minder fraude en daarmee ook tot minder meldingen daarvan.

Verzekeringsmaatschappijen als speurneuzen

Verzekeraars maken graag gebruik van onder andere social media om een ingediende claim te controleren. Zo betrapte een verzekeraar een consument op een valse claim aangaande vandalisme-schade aan een nieuwe auto. De medewerkers van de verzekeringsmaatschappij wisten de verkoopadvertentie van de auto op te sporen en zagen op deze foto dat er al een deuk te zien was. De eigenaar hield bij hoog en laag vol dat de deuk hem nog nooit eerder was opgevallen, hoewel hij de wagen al zo’n vier maanden in zijn bezit had. Dankzij de ijver van deze medewerkers heeft de verzekeringsmaatschappij 2100 euro bespaard.

- Advertentie -